Quote by Coco Chanel image Professionele website laten maken? Let op deze vijf stappen

Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?

Wachten tot je gevonden wordt in GoogleJe hebt een website, maar je wordt niet of slecht gevonden op Google, dat kan. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een website niet gevonden wordt in Google. In deze column bespreek ik deze oorzaken en de oplossingen die ik vaak tegenkom/toepas voor klanten.

0. Niet aangemeld bij Google

Google en andere zoekmachines kunnen je website niet automatisch vinden. Zoekmachines moeten eerst weten dat je website bestaat alvorens ze je website kunnen weergeven in de zoekresultaten. Weet je niet zeker of je website al gevonden wordt in Google? Type dan het volgende in op Google: “site: mijnwebsite.nl” (vervang “mijnwebsite” voor de naam van je eigen website). In het geval van IT Effect zoek ik op: “site: www.iteffect.nl”. Krijg je geen resultaten te zien? Dan moet je je website aanmelden bij Google. Soms komt het voor dat je je website niet hebt aangemeld maar dat deze al wel wordt gevonden in Google. In dat geval is Google een link naar jouw website tegengekomen op een andere website. Deze andere website heeft Google daarmee op de hoogte gebracht van het bestaan van jouw website.Afbeelding site zoeken google

Tip: het is niet alleen verstandig om je website aan te melden bij Google, maar ook bij andere grote zoekmachines zoals Bing (klik).

1. Ik heb mij aangemeld, maar ik word nog steeds niet gevonden

Na je aanmelding kan het, afhankelijk van hoe druk Google het heeft, weken duren voordat je website wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dit geldt ook voor nieuwe pagina’s. Google bekijkt met name kleine websites, met weinig nieuwe content niet iedere dag. Hierdoor duurt het vaak een aantal dagen/weken voordat zoekmachines je nieuwe webpagina’s indexeren (oftewel, opnemen in de zoekresultaten).

Sneller indexeren
Wil je je website of webpagina’s sneller laten indexeren dan kun je het volgende proberen:

  • Plaats een link naar je website op Google+
  • Plaats een link naar je website op andere websites. Plaats je link met name op gerespecteerde websites die veel nieuwe content bieden, want deze worden vaak door zoekmachines gecontroleerd. Plaats je link niet op te veel websites in een te korte periode, Google kan dit gaan beschouwen als “link spammen”.
  • Plaats een link naar je website via Sociale Media
  • Maak een sitemap en verstuur de sitemap naar Google via Google Webmastertools. Als je je website hebt laten maken dan is dit niet iets dat je zelf eenvoudig kunt doen. Vraag in dat geval je programmeur om je website eerst aan te melden bij Google Webmastertools.
  • Fetchen als Google. Indien je een Google Webmastertools account hebt kun je individuele pagina’s/website fetchen als Google. Om dit te doen moet je ingelogd zijn in Webmastertools. Vervolgens selecteer je je website en klik je in het menu op “Crawlen” gevolgd door “Fetchen als Google”. Vul de gewenste webpagina in en klik op ophalen.

2. Ik word wel gevonden, maar niet op mijn gewenste zoekwoorden

Als Google je website wel kan vinden maar je wordt niet gevonden in Google dan heb je een groter probleem, maar ook dit probleem is op te lossen. Allereerst moet je jezelf afvragen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Check vervolgens of je deze zoekwoorden regelmatig gebruikt in de tekst op je website. Dit is belangrijk, want als je het woord waarop je gevonden wilt worden niet gebruikt in je tekst weet Google niet dat dit woord belangrijk voor je is.

De H1 tag
Controleer ook of je zoekwoord tussen zogenaamde <h1> tags staat. Om dit te controleren klik je op je website op de rechtermuisknop >> view source/view page source (of in het Nederlands: broncode). In de broncode die vervolgens verschijnt zoek je op “<h1″ (tip: gebruik de zoekfunctie: CTRL + F).  Controleer daarna of je zoekwoord staat tussen <h1> en </h1>.  Stel je wilt gevonden worden in Google op de zoekwoorden combinatie “bos bloemen voor Moederdag” dan moet je ervoor zorgen dat deze woorden tenminste één keer in deze combinatie tussen de h1 tags staan, bijvoorbeeld: <h1>Bos bloemen voor Moederdag</h1>. Staat je zoekwoord of zoekwoorden combinatie niet tussen de <h1> tags dan kun je dit vaak eenvoudig aanpassen in het administratiepaneel van je website. Heb je geen administratiepaneel vraag dan je programmeur om dit te doen.

De Title tag
Tenslotte moet je controleren of het gewenste zoekwoord in de titel van je webpagina staat. De titel is de naam van de webpagina die je ziet in het tabblad. Ook kun je de titel opzoeken in de zojuist bekeken sourcecode/broncode. Zoek in de broncode naar <title> en controleer of je zoekwoord staat tussen <title> en </title>. Is dat niet het geval herschrijf dan de titel van je pagina in je administratiepaneel of, je raad het waarschijnlijk al, vraag je programmeur. Let op: bij het herschrijven van je titel moet je ervoor zorgen dat je titel niet langer wordt dan 55 tekens (inclusief spaties). Is je titel langer dan 55 tekens dan wordt deze niet mooi weergegeven in Google en dat is zonde.

Links
Je kunt er ook voor zorgen dat je beter wordt gevonden op bepaalde zoekwoorden door meer links naar je webpagina te vergaren. Links krijgen heb je niet volledig zelf in de hand. Vaak krijg je links van andere webmasters wanneer je goede content schrijft. Schrijf dus goede content! Heb je goede content geschreven dan kun je andere webmasters altijd vragen om naar deze content te refereren op hun eigen website. Natuurlijk kun je ook zelf links plaatsen op bijvoorbeeld Sociale Media (dit heeft echter nauwelijks impact) of in andere artikelen op je eigen website. Zorg er bij het plaatsen van links in ieder geval voor dat de tekst van je link overeenkomt met je zoekwoord of zoekwoorden combinatie.

Er zijn nog vele andere manieren om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in Google. Deze manieren pas ik altijd toe voor onze klanten maar deze manieren zijn vaak niet zo eenvoudig om zelf toe te passen. De hiervoor genoemde punten helpen je in ieder geval al goed op weg.

3. Op het strafbankje?

Werd je website eerst goed in zoekmachines gevonden maar nu niet meer? Dan kan het zijn dat je op het strafbankje van Google bent beland. In dat geval heb je tenminste één van Googles voorwaarden overtreden. Overtredingen die wij vaak tegenkomen hebben te maken met Black Hat SEO. Hiermee worden zaken zoals “link spammen”, of het plaatsen van te veel zoekwoorden op één pagina bedoelt. Indien je bent betrapt door Google op één van deze technieken krijg je een melding van Google via Google Webmastertools.

Wat moet je doen als je bent betrapt op Black Hat SEO?
Voordat Google je weer toelaat zul je eerst de gemaakte fout moeten herstellen. Heb je je overtreding hersteld dan kun je een “reconsideration” verzoek indienen bij Google. Je website wordt dan opnieuw geëvalueerd en wanneer alles in orde is zal je website weer worden toegevoegd aan Google. In de volgende video legt Google medewerker Matt Cutts uit hoe je om moet gaan met een “reconsideration” verzoek:

Tot slot: wees selectief

Ter afsluiting van dit artikel wil ik nog een veel gemaakte fout bespreken die ik vaak tegenkom. Veel mensen denken namelijk dat zij hoog in Google kunnen scoren op algemene zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een schoenenzaak die graag goed gevonden wil worden op de zoekwoordencombinatie: “schoenen kopen”. Heb je geen zoekmachine optimalisatie consultant en zorg je voor je eigen zoekmachine optimalisatie wees je er dan van bewust dat je op deze zoekwoorden moet concurreren met grote jongens zoals Bol.com, de Bijenkorf, Zalando etc. Hoog scoren op deze zoekwoorden gaat je dan niet lukken. Wees daarom selectief en focus je op specifiekere zoekwoorden. Dit zijn vaak de langere zoekwoordencombinaties; in het geval van onze schoenenzaak zou je je beter kunnen focussen op “heren schoenen kopen”.

Ik hoop dat deze column je goed op weg heeft geholpen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben  dan kun je deze altijd stellen in een reactie.

Peter Prins
Over Peter Prins
Namens IT Effect ben ik verantwoordelijk voor het optimaliseren van webpagina's. Daarbij let ik op de vindbaarheid en Call-to-Action. U kunt mij altijd een e-mail sturen: peter (apenstaartje) iteffect.nl.
Gerelateerde Artikelen
  • Alles
  • Op Auteur
  • Op Categorie
5 reacties
  • Jan Hoogterp
    REAGEER

    Leuk stukje! Veel dingen waren al wel bekend bij mij maar ik het is goed om er weer even aan herinnerd te worden om de focus te houden wil je gevonden worden in Google. Zo heb ik inderdaad liever een top positie voor gerichte keywords waarbij ik 30% van alle zoekers vang dan dat ik 2% van een populair, maar veel algemener, zoekwoord op mijn site binnen krijg.

      • Roman
        REAGEER

        zegt:Het is minder inetnessart geworden om verkeerd gespelde zoekwoorden in je campagne op te nemen. Google stelt tegenwoordig het correct gespelde zoekwoord voor. Voor woorden zoals wellness is dat wel jammer natuurlijk omdat het in 1 op de 8 gevallen foutief gespeld wordt. En dat kon tellen

    • Gaurav
      REAGEER

      Nee hoor, zeker niet Ik beschrijf verboeolden van projecten waar ik mijzelf mee bezig hou. Elke website is anders en kan ook anders reageren op wel of niet linkbuilden. Het mooiste zou natuurlijk zijn als andere mensen links plaatsen naar jouw website, zo krijg je wel backlinks, maar hoef je ze niet zelf te plaatsen!

  • George
    REAGEER

    Ik denk dat de relevantie van je akretelin ook mee speelt. Toen ik net startte met mijn eigen blog, plaatste ik een paar akretelin die het ongelofelijk goed deden en nog steeds doen. Gevolg hiervan is dat het veel werd gedeeld en er veel reacties werden geplaatst, ieder van deze akretelin ontvangt nog steeds maandelijks zo’n 600 a 700 bezoekers. En ik heb al meer dan een jaar niets meer verandert aan deze pagina’s.

Schrijf een reactie

Je email adres zal niet worden gepubliceerd.